Dag 13

Nee hao!

Idag har jag och Emma haft jättekul. Imorse (lite före 11) väcktes vi av städerksan som plingade på dörren. Hon ville bädda våra sängar, men det gick inte, för där låg vi och snarkade. Visserligen hade vi ställt klockan på 11, men vi vägrade kliva upp på sekunden för att hon skulle bädda den. Vi slägde ut tanten helt enkelt.

Vi missar hotellfrukosten när vi sover såhär länge så vi gick istället till Subway och åt frukost/lunch istället. Sedan gick vi iväg för att göra ännu ett försök i att skicka iväg korten. Men butiken hade flyttat därifrån. Är det någon som inte vill att våra kort ska bli skickade eller? Vi blev bra less och vinkade efter en taxi istället som kunde ta oss till Tempel of heaven. (Idag har det legat en tjock dimma över hela Peking, så det har varit svårt att tagit fina bilder). Men det var jättekul att få se templet och allt omkring det. Allt är så stort. Det är en park runt hela området som man inte ens kan se slutet på, helt otroligt. Medans vi gick omkring alla byggnader och knäppte kort var det stämningsfull musik som spelades av olika gubbar som stod utspridda lite här och där. Vi var där i ca 2 timmar och minst fyra stycken frågade om de fick knäppa kort med oss, och vissa käppte tom. kort på oss när vi gick förbi i smyg. Haha weird!

På vägen ut stannade vi till och tittade på typ 200 gamlingar när de dansade. De höll till i parken bredvid templet. Det verkade som att man fick dansa precis hur man ville för alla gjorde olika rörelser och vissa dansade själva och vissa i par. Det såg himla trevligt ut. Skulle faktiskt kunna tänka mig att vara med:) Jag gillar att dansa med gubbar, för de är så duktiga tycker jag! När jag stod och filmade kom en liten kille fram till mig. Han röck i kameran och jag trodde han ville titta på filmen jag hade spelat in. Jag släppte taget lite grann om kameran för att känna om han tänkte sno den av mig, och det var nog hans plan. Han försökte rycka den ifrån mig. Tur att jag inte släppte den helt. Stygg unge! Vad skulle mamma din säga?

Vi vinkade på en taxi som kunde skjutsa oss till Pearlmarket som vi visste låg i närheten, men inte hur nära och åt vilket håll det var. Men när vi hade satt oss i taxin klev vi nästan ur lika fort. De tog inte ens 1 minut. HAHA pinsamt. Han trodde säkert att vi var två lata amerikaner. På Pearlmarket handlade jag en väska och en plånbok. Efter detta var vi hungriga och lite trötta. Vi tog taxi till hotellet för att lämna våra grejor, sedan gick vi till vår favoritrestaurang. Jag beställde risotto med räkor och spenat. Men det var inte gott, det smakade ingenting. Bara ris och salt. Fyyy!!

Nu ska vi ut en stund. Imorgon blir det museum:)

/J

Kommentarer
Postat av: mamma

Halloj!

Det verkar lite hopplöst att få iväg korten :-)! Ni får väl ta hjälp av Inge....Hur är luften att andas i Peking? Är det olika, olika dagar? Här är det kanonväder idag!! Viktor och Joel är vid stugan och fikar.Jag sitter och kollar tv - skidskytte! Ska sedan ut en sväng. Hoppas ni får en trevlig utflykt imorrn! Var rädda om er trafiken verkar liten galen tycker jag. Kramar

2011-03-12 @ 14:47:04
Postat av: Johanna Åkerlund

Hej Mamma!

Ja vi ska prata med Yngve om det. Det är svårt att säga eftersom vi har vant oss med denna luft. Men jag vet att jag tyckte när jag precis kommit hit att den var tung. När de inte blåst på ett tag blir det värre. Avgaserna lägger sig som hinna över staden. Ibland på öppna fält kan det se ut som dimma, men egentligen är det avgaser.



V härligt med kanonväder:) Det blir det garanterat. Finns alltid något kul att titta på här.



Kram

2011-03-12 @ 15:24:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0