Dag 14

Hej hej!

Idag skulle egentligen jag och Emma kolla på museum. Men imorse kände vi mer för att åka till Lamatemplet, så då gjorde vi det. Vi gick först och åt brunch på Tapas. Där beställde vi in ett varmt ciabattabröd med ägg, bacon och tomat. Det har varit 17 grader idag så vi satte oss på uteserveringen. Efter det beställde vi en taxi. Vi åkte typ 20 meter, sen var det stopp. En bil hade stannat mitt i en korsning så inga bilar kunde svänga eller köra förbi. Chauffören till den bilen stod utanför och bråkade med 10 poliser. Minst 100 bilar stod och väntade på att killen med bilen skulle flytta på sig. Alla tutade, så det var ett konstant tjutande i 5 min. Jag höll på att bli galen. Ännu värre blev det när en söt liten gubbe på cykel kom fram för att försöka skapa fred. Då piskade polisen honom med ett snöre. Det såg hemskt ut :/ Tillslut kom vi därifrån iaf. När taxichauffören precis ska släppa av oss utanför lamatemplet börjar han rapa. Typ 3-4 stycken i rad. Det tyckte inte han var något konstigt, dock tyckte vi det. Först höll jag på att spy för att det stank, sen garva jag sönder:D Tycker det är härligt med olika kulturer!! En annan sak jag har märkt är att de flesta killar har en lång lillfingernagel. Tjejerna har också det, men det är inte alltid lika märkbart eftersom de flesta har lite längre naglar på alla fingrar. En taxichaufför vi åkte med igår hade kanske 1,5 cm utanför fingertoppen. Äckligt. Men jag tror att det är för att de ska kunna peka tydligt på tex kartor eller för att ha något vasst att pilla med.

Lamatemplet var såå häftigt. Det var många byggnader med olika buddhor i som man bad och offrade till. Man använde en pinne som gav ifrån sig en slags rökelse när man tänt eld på den. Man kunde be både utanför och innanför byggnaderna. Tyvärr fick man inte ta kort i byggnaderna så jag ska försöka beskriva hur det såg ut med ord. När man klev in i en byggnad var det oftas två eller tre buddhor som var stora som husvagnar. De var målade i guld och hade något skynke runt kroppen. Nedanför dem fanns ett altare där man kunde lägga gåvor. Nedanför altaret fanns det plats för att be. När man bad tände man rökelsepinnarna och höll dem framför sig, sedan la man dem nedanför buddhan. Den största buddhan var ensam i en byggnad. Den var totalt 26 meter hög, varav 8 meter under marken. Helt galet stor. I en av byggnaderna fanns det bänkar och lampor runt buddhorna för ca 50 personer. Jag antar att det var en plats för munkarna att utföra någon slags religiös "övning".

När vi kom hem gick vi en snabbis in på Yashow och kikade på smycken. Sen åt vi middag; räkor i sötsur sås, nudlar och biff stekt i soya och vårrullar. Vi beställde in olika rätter sen äter man från alla, precis som kineserna gör.

Nu ska jag provväga min väska för att se om jag klarar mig från övervikt. Kanske inte kan shoppa något mer och det vore ju tragiskt. Sen blir de film innan vi ska sova.

/J



Kommentarer
Postat av: Simon Grehn

Det som menas med att man har lång nagel på lillfingret är att man inte jobbar med praktiska saker utan typ som kontorist och sånt. Har jag för mig :P

2011-03-13 @ 14:54:58
Postat av: Anonym

Jaha. Men jag tycker att jag har sett killar på Sandvik ha det också. Det kanske är en mode grej ;)

2011-03-13 @ 15:42:36
Postat av: Simon Grehn

Ja men alla på sandvik jobbar väl inte med maskinerna :P men har faktiskt för mig att jag såg det på golvet(verkstaden) också :P Hare bra! ;)

2011-03-16 @ 18:51:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0