Dag 22

Hejsan!

Igår lovade jag att jag skulle uppdatera er om min gårdag(söndag). 11:00 gick jag och Emma till Yngve och Monicas hus för att därifrån åka med vår chaufför till Sommarpalatset. Det tog ungefär 30 min att åka dit med bil. Y&M  berättade i bilen dit att man byggde detta palats för att kunna svalka sig på sommrarna när det var för varmt för att vistas i den förbjudna staden. Sommarpalatset ligger närmare bergen och de har byggt en sjö för hand för att det skulle fläkta ordentligt. När vi kommit innanför portarna såg vi en karta över hela området. Det är så sjukt stort, flera kilometer i omkrets. Yngve och Monica hade en bra runda som de brukade gå när de var där. Vi gick genom skogen där det var båda branta upp- och nerförsbackar. Vi kom först fram till Harmoniska trädgården. I vanliga fall brukar det vara vatten mellan byggnaderna, men nu var det bara gräs och lera, jag antar att det är pga av årstiden. Men i alla fall var det väldigt vackert.

Vi fortsatte gå i skogen en bit tills vi kom fram till ett Buddahtempel. I templet fanns den "Tusenarmade buddahn", men egentligen hade den bara 8 eller 12 armar, kommer inte ihåg. Den var i guld och var 5 meter hög. Man brukar inte få ta kort på religigösa gestalter,åtmistonde inte om man står i byggnaden som den bevaras i. Men om man står bakom trödskeln är det väl ingen som säger att man inte får ta kort? Det gjorde jag och Emma, och vi fick inte stryk av någon kinesvakt, så jag antar att man fick det:p

Vi traskade på tills vi kom till det ställe där Y&M brukade ta en fikapause. De hade köpt världens längsta baugetter. De var ca halvmetern långa och fyllda med skinka, ost och pepparrotsgägga. Smaskens! Medans vi satt där passerade det massor med kinesturister som verkade tycka att vi var den största attraktionen på stället. Fler stycken stannade och skrattade åt oss och många tog även kort. Jag bara skrattade och vinkade åt dem:) Vissa frågade till och med vart vi hade köpt våra mackor. Haha. Efter detta var det dags att titta på marmorbåten. Egentligen är den byggd i trä, men målad så att det ser ut som marmor. Någon högt uppsatt kvinna för länge sedan gillade att åka båt, men inte på öppet vatten. Därför byggde man denna fastbyggda båt åt henne.

På vägen tillbaka gick vi genom en gång som var 728 meter lång med både tack och räcke.(Bild finns utlagd i förr bildinlägget). Den innehäll 8000 olika målningar, häftigt var det. När vi kom tillbaka såg vi en skyllt där det stod antalet besökare för dagen. 20.000 människor var det i parken. Men Y&M sa att de hade varit med om 56.000 en sommardag.

När vi kom hem igen stack jag och Emma direkt till Yashow och shoppade lite! Underbart..

Idag har jag och Emma haft mycket för oss på fabriken. Vi har både gjort klart våra pastamått efter lite omständigheter. Men rätt ska absolut vara rätt!! Vi har även nästan gjort klart vårt projekt och översatt lite papper åt Yngve från Svenska till Engelska. Kan inget annat säga än att jag är nöjd med dagens prestationer. Nu ska jag läsa ut min bok och sova!

Ha det bra allihopa!

/J


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0