Dag 25 & 26

Hejsan!

Förlåt för att jag inte skrev något inlägg igår. Jag var för trött helt enkelt. Jag tänkte börja med att berätta lite kort vad jag gjorde igår, den 24.

Vi åkte till Sandvik vanlig tid. Men istället för att hoppa av där åkte vi vidare till en gymnasieskola vilka Sandvik tar praktikanter ifrån. Vi blev mottagna av några lärare och rektorer och vi satte oss i en stor konferenssal. Vi utbytte lite information om våra skolor och samarbetet med Sandvik. Sedan var det dags för rundvandring. Både utsidan och insidan av lokalerna såg risiga ut, men trots det är jag väldigt imponerad över deras teknikutrustning. Det använde sig av så många olika maskiner och teknikprylar i deras undervsning. Vi fick även sitta med på en lektion och lyssna. Förstod bokstavligt talat inte ett ord av vad de sa. Men kunde tyda på några bilder och tecken som stod skrivna på tavlan att det handlade om elektricitet. När vi gick ut på skolgården igen efter att besökt de olika lokalerna kände vi oss som drottningar jag och Emma. Det nästan händge elever ut genom fönstren som vinkade och ropade på oss. Det var lite kul. Samtidigt var det en fotograf, och en som filmade, med oss så man var övervakad hela tiden. Hehe

Sen var det dags för lunch. Jag kanske skulle säga att det var jag, Emma, Lena, Yngve och Vang He som var med till skolan. Vi åkte till en väldigt vacker restaurang där man fick peka på vilka slags rätter man ville ha och sedan tillagades de direkt. Det fanns nästan ingen "matsal" eller var man kallar det, utan vi satt i privatrum med ett runt bort i mitten. När det var dags att peka ut maten gick vi ned till första våning och fick se ett jättebord fullt med olika rätter. Med en rätt menar jag en tallrik med räkor, en med kycklig, en med grönsaker osv. Det fanns också akvarium där man pekade på vilken fisk, krabba eller hummer tex. som man vill ha. Jag fick också  syn på både torkad orm och insekt som man kunde välja. När vi kände oss nöjda gick vi upp till vårt rum och väntade på att maten skulle bli tillagad. Det tod inte lång tid innan maten kom in en efter en på bordet. Det var gott kan jag säga! Jag har ätit på flera kinesiska restauranger nu, men detta ställe hade absolut den godaste maten. Efter lunchen skulle vi till gymnasieskola nr 2. Det var på samma vis där förutom att de hade skrvit på stora informationsskyltar att Sandviks arbetare och WHG elever var välkommna till skolan. När jag steg ur bilen möttes jag av rektorer och massor med kameror. Vi hälsade på varandra och vi gick direkt för att titta på deras verkstad som var väldigt fin. De hade ett flertal nya maskiner och det var rent och fint nästan överallt. Vi fick även här vara med och titta på en undervisning. Det var verkligen disciplin i klassrummet på båda skolorna, kul att se. Vi åkte sedan vidare för att sätta oss ner och utbyta information. Det var kul. Dock lite segt när de inte kan engelska och måste ha en tolk som kan översätta så vi förstår. Detta  var en väldigt lyckad dag.

Idag har jag, Emma och Lena shoppat på både Silkmarket och Pearlmarket. Jag köpte en handväska och ett sportlinne, men Lena köpte dock mer, så det tog hela dagen:) På kvällen vart vi bjudna på farvälsmiddag på en valfri restaurang. Vi valde Tepanyaki (syavning?). Vi åt oss mätta på både fisk och kött. Mums!!

Hoppas ni får en trevlig helg alla!

/J

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej gumman!

Vad bra att ni fick komma på skolbesök, alltid nyttigt att se hur andra har det! Ni blir väl omhändertagna överallt ni kommer.

Oj Oj vad ni äter gott!!!det ena mer fantastiskt än det andra...det blir till att ställa om sig nu..:) fast det kanske kan vara gott med köttbullar m tillbehör oxå!

Kramar..och ses snart!!!//Mamma

2011-03-26 @ 09:56:56
Postat av: Johanna Åkerlund

Hej mamma!

Ja det var kul och intressant. Vi äter nästan alltid god mat här. Men köttbullar skulle smaka väldigt fint det också! Ses snart:)

Kramis

2011-03-26 @ 10:14:45
Postat av: Carina upplanda

va kul ni verkar ha och härlig mat man får se!vart till mamma idag o tog en promenad!4 veckor sen sist jag var dit då skulle du åka på söndagen!fattat inte va tiden tar vägen.Hoppas du får en fin resa hem.kramar

2011-03-26 @ 16:02:33
Postat av: Anonym

glömde så klart vem som skrev!!!Carina fr upplanda

2011-03-26 @ 16:04:20
Postat av: Johanna Åkerlund

Hej Carina!

Vi har haft det otroligt kul. Det ska bli kul att komma hem igen, men samtidigt kommer jag att sakna detta land. Va skönt med promenad. 4 veckor sedan, det låter långt, men tiden går väldigt fort faktiskt. Ha det bra :)

Kram

2011-03-26 @ 21:19:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0